Tien goede redenen om te gaan fietsen


Maandag, 12 November 2018


Fietsen is één van de meeste gezonde manieren om aan je gezondheid te werken. Regelmatig de fiets pakken in plaats van de auto is een kleine moeite met vele voordelen! Op de fiets maak je je hoofd leeg na een lange dag werken en door regelmatig te fietsen zit je veel lekkerder in je vel.

quinoa maaltijd salade

Tien goede reden om te gaan fietsen

Lang zoeken naar redenen om te gaan fietsen is niet nodig. De top 10 redenen gaan eigenlijk op voor alle sporten, maar het grootste voordeel van fietsen boven andere sporten: je komt in de buitenlucht, kost weinig inspanning en de kans op blessures is gering.

10: Fietsen is goedkoper dan autorijden

Een open deur: fietsen is veel goedkoper dan autorijden. Een auto is duurder in aanschaf, verzekering, brandstof en belasting. Woon en werk je dicht bij huis, dan ben je op de fiets vaak sneller op je bestemming dan met de auto. Vergeet parkeerproblemen: voor een fiets is altijd plaats. Moet je voor je werk verder fietsen? Afstanden van 15 kilometer enkele rit leg je gemakkelijk af op een elektrische fiets. Met een elektrische fiets beweeg je ook, waardoor je wel de voordelen van een fiets te pakken hebt, en niet de lasten van de auto. Dus forensen, stap uit de auto en op de fiets!

9: Fietsen helpt tegen stress

Wat werkt beter tegen stress dan lekker fietsen? Buitenlucht is goed voor ons. Net als tijdens hardlopen maak je je hoofd leeg. Het werk zakt naar de achtergrond en de stress van overdag zakt naar een laag niveau.

8. Fietsen zorgt voor een goede nachtrust

Stress bezorgt ons slapeloze nachten. We piekeren ons vooral ’s nachts suf. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die per dag een half uurtje fietsen veel sneller inslapen dan niet-fietsers. Een goede nachtrust is essentieel voor een gezond leven!

7. Fietsen zorgt voor een goed humeur

Tijdens het fietsen maakt je lichaam neurotransmitters aan waardoor er endorfine vrijkomt. Endorfine vermindert het gevoel van pijn en zorgt voor aangename gevoelens. Endorfine wordt aangemaakt bij leuke dingen die je doet en tijdens het eten. Je hebt een gelukzalig gevoel en het lijkt alsof je de hele wereld aankan: je voelt je euforisch. Kortom: regelmatig fietsen maakt ons gelukkig!

6. Fietsen verbetert het geheugen

Regelmatig fietsen gaat het verval van ouder wordende hersen tegen. Door regelmatige en actieve lichaamsbeweging zijn de hersenen in staat om beter onderling te communiceren. Daarnaast is fietsen gunstig voor het vermogen om te plannen.

5. Fietsen geeft energie

Regelmatig fietsen geeft energie! Dagelijks een half uur tot een uur fietsen zorgt al voor een opbouw van je energie-level. Overdrijf het echter niet: fiets je meer dan je lichaam aankan dan kost fietsen je energie. Bouw je fietsafstanden daarom rustig op!

4. Fietsen helpt afvallen

Bewegen in de vorm van fietsen stimuleert de vetverbranding. Een half uur fietsen is al voldoende om je vetverbranding te activeren.

3. Fietsen bevordert de spijsvertering

Beweging stimuleert de darmen, activeert de stoelgang en zorgt voor een goede spijsvertering. Doordat je in beweging bent, verbrand je sneller afvalstoffen en spoelen je darmen sneller schoon.

2. Fietsen helpt ziekten te voorkomen

Fietsen voorkomt veel voorkomende ziektes als hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en lage rugpijn. Bewegen op de fiets ervoor dat het bloed beter door het lichaam stroomt. Afvalstoffen worden daardoor beter afgevoerd en de kans op het dichtslibben van bloedvaten wordt verkleind.

1.Fietsen remt beginnende diabetes

Diabetes is volksziekte nummer 1 in Nederland. Bij diabetes maakt het lichaam geen, of nauwelijks insuline aan. Insuline regelt de hoeveelheid bloedsuiker die naar onze lichaamscellen gaat. Wanneer dit ontregeld raakt wordt de bloedsuikerspiegel te hoog. Op lange termijn lopen diabetici een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, slechtziendheid en verminderde nierfuncties.

De meeste diabetici hebben diabetes type 2. Diabetes type 2 veroorzaakt een verhoogd suikergehalte in het bloed. De oorzaak ligt vooral in een zittend leven en overgewicht. Beginnende diabetes kan met een uurtje per dag fietsen zorgen dat medicatie uiteindelijk overbodig wordt. Fietsen zorgt ervoor dat het suikergehalte in je bloed op peil blijft. Het effect op je suikergehalte is daardoor nog beter dan wanneer je dit probeert te bereiken door medicatie. Overleg natuurlijk wel eerst met je huisarts voordat je zomaar met je medicatie stopt!


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.