Afvallen met medicijnen: voor wie en waarom?


Donderdag, 16 Augustus 2018


Afvallen met medicijnen is niet iets dat je vaak hoort. Logisch, want de meeste mensen komen er niet voor in aanmerking. Voor wie is dit dan wel bedoeld?

buikvet

Laatste redmiddel

Afvallen met medicijnen is over het algemeen een laatste redmiddel voor mensen die het niet redden met bewegen en gezond eten, of mensen die hier heel veel moeite mee hebben. Uiteraard verstaan we onder ‘het niet redden’ niet die paar pondjes van de feestdagen. Of dat laatste beetje buikvet dat maar niet wil verdwijnen. We hebben het hier over serieus overgewicht waar je maar niet van af kunt komen. Er gelden dan ook strikte eisen voor mensen die willen afvallen met medicijnen.

Ondergrens

Om in aanmerking te komen voor een dergelijke behandeling, moet je bijvoorbeeld een BMI hebben van 28 punten of meer. Nu zegt BMI niet alles, want als je zwaar traint heb je ook een hoge BMI, maar voor mensen die niet (extreem) gespierd zijn, geeft het zeker een goede indicatie. Zo ligt een gezonde BMI tussen de 18,5 en 25. Om te kijken of je ook echt minder gezond bent, kun je daarbij je middelomtrek meten. Die is bij mannen gezond als je tussen de 79 en 94 centimeter zit, en bij vrouwen tussen de 68 en 80 centimeter.

Hoe bereken je of je BMI te hoog is?

Er zijn online talloze sites te vinden die je kunnen helpen als je zoekt op ‘bmi berekenen’. Je kunt het ook zelf doen met de volgende som:

BMI= G / (L*L)

G is je gewicht in kilogrammen en L je lengte in meters. Dus stel, je bent 1 meter 80 lang en weegt 80 kilo, dan is je BMI:

80/(1,80*1,80)=24,7

24,7 is groter dan 18,5 en kleiner dan 25, dus dit is een gezond BMI.

Kom jij in aanmerking voor afvallen met medicijnen?

Blijkt uit bovenstaande berekening dat jouw BMI boven de 28 punten uitkomt en heb je een middelomtrek van boven de 94 centimeter (als man) of 80 centimeter (als vrouw)? Dan zou je kunnen kijken of afvallen met medicijnen voor jou werkt. Hier vind je bijvoorbeeld zulke medicijnen om af te vallen. Bedenk wel dat je ook bij deze medicijnen moet letten op wat je eet en toch iets aan beweging moet doen. Een medicijn alleen kan dit niet voor je doen.


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.