Spierpijn behandelen


Vrijdag, 14 December 2018


Spierpijn, iedereen heeft deze pijn wel eens ervaren en dit hoeft zeker weten geen pretje te zijn. Je kan de pijn in of aan de spieren oplopen doormiddel van te intensief bewegen maar ook door het maken van een verkeerde beweging wanneer je met jouw normale dagelijkse bezigheden bezig bent. Sommige vormen van spierpijn verdwijnen in sommige gevallen alweer binnen enkele minuten, vaak heb je dan te maken met een pijn steek in je spier door een verkeerde beweging. Wanneer je te maken hebt met spierpijn die ontstaan is door te intensief bewegen, dan heb je vaak wat meer tijd nodig om te herstellen van de pijn. Een spierpijn kan dan enkele uren tot soms wel enkele dagen aanhouden en het bewegen van deze spieren kan als zeer moeizaam en pijnlijk ervaren worden. De behandeling van spierpijn kent verschillende methoden. De bron van de pijn is hierbij belangrijk, maar in het algemeen is massage erg effectief. Spreken we van chronische spierpijn dan is de behandeling uitgebreider. Je kunt hiermee bedenken aan aangepaste voeding, bewegingsschema’s, sauna’s en een magnesiumbad.


sportschoenen

Voorkomen is beter dan genezen.

Het voorkomen van spierpijn is altijd beter dan genezen, tenslotte is het kwaad dan al geschied. Er zijn simpele en zeker doeltreffende dingen die jij kan ondernemen om spierpijn te behandelen, en om de pijn zoveel mogelijk te voorkomen. Voor het voorkomen van spierpijn doormiddel van scheuten in de spier, die veelal voorkomen bij het maken van een verkeerde of onverwachtse beweging kunnen wij eigenlijk wel stellen dat deze niet zomaar te voorkomen is. Maar wanneer je spierpijn zo veel mogelijk wilt voorkomen bij intensieve bewegingen dan is het raadzaam om voor het starten met deze intensieve bewegingen eerst een aantal rek en strek oefeningen te doen van de spieren die je daarna intensief gaat en wenst te belasten. Ook het doen van rek en strek oefeningen na deze intensieve oefeningen kan een hoop leed voorkomen. Het doen van rek en strek oefeningen voor en na het intensief bewegen voorkomt namelijk niet alleen spierpijn, de oefeningen kunnen namelijk ook nog eens het risico van het oplopen van blessures met ruim vijftigprocent verkleinen.

Bron: https://www.spierpijninformatie.nl/


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.