Goede diëtisten in Nederland


Zaterdag, 20 Oktober 2018


1. Extra hulp bij het afvallen

De voornaamste reden om een afspraak te maken bij een diëtist is uiteraard om gewicht kwijt te raken. In de praktijk blijkt het dat velen er moeite mee hebben om structureel een dieet te blijven volhouden, maar ook met randzaken die daarbij komen kijken.

Wat voor gerechten kun je bijvoorbeeld klaarmaken? En is het nu wel of niet toegestaan om die saus die je altijd gebruikt nog te blijven toevoegen aan je gerechten?

Allemaal vragen waar een voedingsdeskundige je bij kan helpen. Daarnaast helpt een goede diëtist niet alleen bij het opstellen van een voedingsschema, maar ondersteunt deze je ook mentaal tijdens het proces. Het volhouden van een dieet kan namelijk een flinke taak zijn wanneer je gewend bent om altijd te eten wat je wilt, en wanneer je wilt. Met een beetje psychologische ondersteuning kom je snel een heel eind verder.

Enkele goede diëtisten in Nederland zijn:

Noord-Nederland: Balanza https://dietistbalanza.nl/dietist-groningen/

Randstad: DieetPlaneet https://www.dieetplaneet.nl/

Een diëtist bij jou in de buurt vinden: Zorgkaart Nederland https://www.zorgkaartnederland.nl/dietist


2. Sportdieet opstellen

Niet alleen om af te vallen kun je een voedingsdeskundige inschakelen. Ook wanneer je juist wilt aankomen of je een strikt sportschema volgt en daar een aansluitend dieet bij wilt hebben kan een professional je bijstaan..

Veelal wordt er eerst gekeken wat je doelstellingen zijn, wil je bijvoorbeeld snel veel kilo’s aankomen of wil je juist je vetpercentage verlagen? Bij dit soort zaken kan een sportdiëtist je helpen met het opstellen van een op maat gemaakt plan.

Daarnaast kunnen sommige sportdiëtisten je ook nog helpen bij het opstellen van een passend sportrooster. Probeer voor het beste resultaat altijd een deskundige te vinden die ervaring heeft met de sport die jij beoefent. Zo zorg je ervoor dat je door iemand begeleid wordt die ervaring heeft met jou doelen en worden fouten voorkomen.

3. Volledig vergoed

Een derde, maar zeer belangrijke reden dat zo veel mensen ervoor kiezen om naar een diëtiste te gaan is omdat dit volledig wordt vergoed door je zorgverzekering..

Zo valt een bezoek aan een diëtist onder de basisverzekering waardoor het door de overheid aantrekkelijk wordt gemaakt om een gezonde levensstijl te hanteren. Wanneer veel mensen immers gezonder leven, zorgt dit op termijn ook voor minder kosten in de vorm van zorg.

Check altijd even bij jou zorgverzekeraar welke aanvullende verzekeringen er nog zijn die aansluiten op een bezoek aan een diëtist.

Zo haal je het maximale uit jezelf en ben je binnen de kortste keren weer fit!


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.