Afvallen zonder sporten


Vrijdag, 20 Oktober 2017


Voeding is verreweg de belangrijkste component om op orde te hebben als je wilt afvallen. Beweging is gezond maar afvallen zonder sporten is zeker mogelijk. Is je voeding op orde dan kun je ook afvallen zonder sporten.

buikvet

Afvallen met gezond eten

Een van de belangrijkste stappen richting een gezond gewicht is vaak het in kaart brengen van je huidige eetgewoonten. Je zult moeten weten hoe jouw energiebalans er doorgaans uit ziet. Dit betekent inzicht in hoeveel calorieën er in en hoeveel er uit gaan. Krijg je meer energie binnen dan er uit gaat dan kun je niet afvallen.

De ingaande energie hoeveelheid wordt bepaald door voeding. Tegenwoordig wordt steeds meer duidelijk dat suikers en suikerhoudende dranken een grote boosdoener zijn voor overgewicht. Suikers staan gelijk aan veel calorieën terwijl jouw lichaam er niets aan heeft. Daarom worden suikers ook wel lege calorieën genoemd.

Wat het extra moeilijk maakt is dat suikers vaak moeilijk te onderkennen zijn. Er wordt een veelheid aan namen gebruikt voor suikers. Kijk dus vooral naar het aantal calorieën van een product per portie en zet dit af tegen je dag behoefte. Je zult al snel schrikken van de hoeveelheid calorieën die jij heel makkelijk kunt korten.

Shakes gebruiken om af te vallen

Nog steeds zijn shakes enorm populair bij de mensen die willen afvallen zonder sporten. Met shakes kun je erg eenvoudig de calorie inname goed regelen. Door de vele eiwitten in de shakes heb je niet zo snel honger waardoor je al snel een tekort op de energiebalans kunt realiseren.

Het is wel belangrijk om te realiseren dat je niet alleen op shakes kunt leven. Dit is namelijk niet gezond. Shakes leveren jouw lichaam niet alles wat het nodig heeft. Daarom wordt vaak aangeraden om niet meer dan 2 hoofdmaaltijden door een shake te vervangen.

Wil je voorkomen dat jouw gewicht weer toeneemt als je stopt met de shakes (jojo-effect) is het onmisbaar om gezond te leren eten. Leer je niet om gezond te eten dan zijn shakes slechts een tijdelijke oplossing. Eenmaal gestopt val je terug in oude eetpatronen en komen de kilo’s er weer net zo snel bij aan.

Medicijnen gebruiken om af te vallen

Als niets meer werkt is het ook mogelijk om in overleg met de huisarts medicatie te krijgen om af te vallen. In Nederland zijn er 2 medicijnen op de markt waarmee obesitas aangepakt wordt. Dit zijn naast Alli de meer bekende Xenical tabletten. Inmiddels zijn er ook online doktersdiensten waar Xenical kopen online mogelijk is. Kijk op snelafvallenadvies.nl voor meer informatie.


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.