Tips om je fitter en vitaler te voelen


Donderdag, 14 December 2017


Veel mensen hebben er wel eens last van. Een fit en vermoeid gevoel waar je maar niet vanaf lijkt te komen. Je gaat vroeg naar bed maar ook dat helpt niet. In dit artikel lees je tips waardoor je op relatief korte termijn fitter en vitaler door het leven gaat.

buikvet

Let op je voeding: beperk het aantal snelle koolhydraten

Gezond eten is absoluut de basis voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Eet je structureel ongezonde voeding dan ga je dit merken. Door de ongezonde voeding beschikt jouw lichaam over onvoldoende bouw- en brandstoffen.

Wil je snel meer energie dan is het aan te raden om jouw huidige voedingspatroon eens goed onder de loep te nemen. Check in hoeverre jij producten eet waarin veel toegevoegde suikers zijn opgenomen. Deze suikers zitten in veel meer producten verwerkt dan je in eerste instantie zou denken.

Naast suikers zijn vezels en zetmeel ook soorten koolhydraten. Zowel de suikers als zetmeel vallen onder de snelle koolhydraten en deze kun je het beste vermijden. In dit goede artikel over het koolhydraatarme dieet lees op welke manier jij slechte koolhydraten kunt herkennen in voeding.

Zorg voor goede balans tussen beweging en rust

Voldoende slaap is belangrijk om goed uitgerust aan de dag te beginnen. Het is per persoon verschillend hoeveel slaap iemand nodig heeft. Als richtlijn geldt een minimale nachtrust tussen de 7 en 8 uur.

Naast de duur is ook de kwaliteit van de nachtrust belangrijk. Lig je 8 uur in bed en word je om de 2 uur wakker dan rust je minder goed uit dan wanneer je lekker doorslaapt. Er zijn allerlei oorzaken aan te wijzen waarom mensen wel of niet vaak wakker worden.

Wat in ieder geval belangrijk is een goed bed. Daarbij is een goede verdeling van drukpunten belangrijk. Steeds meer mensen kiezen daarom voor een waterbed die je helemaal naar eigen behoefte kunt aanpassen.

Naast voldoende rust is ook voldoende lichaamsbeweging van belang. Dagelijks bewegen zorgt dat je lichaam vit en vitaal blijft. In Nederland geldt een beweegnorm van 30 minuten per dag. Zelf ben ik voorstander van meer beweging. Luister goed naar je lichaam en zorg voor rust in het geval van pijn of vermoeidheid.

Naast dat beweging goed is voor je fysieke gesteldheid heeft het ook een positief effect op je geestelijke balans. Bewegen en sporten kan helpen om je eens goed af te leiden van je werk of dagelijkse problemen. Even je hoofd leegmaken door te sporten kan veel rust geven.

Kiezen voor detox smoothies of shakes

Wat ook kan helpen is om eens helemaal het roer om te gooien. Kies eens voor detox smoothies Hoewel er geen bewijzen zijn dat detox smoothies een zelfreinigend effect hebben zijn ze vaak wel erg gezond. Daarnaast maakt het je bewust van wat je eet en laat je nadenken over alternatieven.

Dit leidt er vaak toe dat je de ongezonde dingen laat staan en hier gezonde smoothies of shakes voor in de plaats brengt. Dit kan al snel leiden tot een verbeterde energiehuishouding.

Meer over afvallen met shakes lees je in dit artikel.


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.