4 tips voor stoppen met roken


Vrijdag, 20 Oktober 2017


Roken is schadelijk voor de gezondheid. Iedereen in Nederland weet dit maar toch zijn er nog veel mensen die dagelijks een sigaret of sigaar opsteken. Stoppen met deze negatieve gewoonte blijkt in de praktijk ontzettend moeilijk. Daarom vandaag in dit artikel 4 tips om te stoppen met roken.

buikvet

Gevolgen van stoppen met roken

Wist je dat de eerste gevolgen van stoppen met roken al bijna direct merkbaar zijn? Na 20 tot 30 minuten is je hartslag al omlaag gebracht waardoor ook de bloeddruk naar beneden gaat. Een hoge bloeddruk maakt de kans op hartziekten en vaatziekten groter. .

Vertel je omgeving dat je gaat stoppen met roken

Maak aan iedereen in jouw omgeving bekend dat je gaat stoppen met roken. Geef daarbij ook duidelijk aan op welke datum je gaat stoppen.

Op deze manier creëer je een soort van sociale druk. Mensen uit jouw omgeving controleren of je inderdaad gestopt bent. Wellicht plaatsen ze een opmerking als je toch probeert om een sigaret te roken of een pakje te kopen.

Zelf ben je er van bewust dat iedereen weet dat je gaat stoppen. De psychologie leert dat mensen dan niet graag willen laten merken dat het toch niet lukt.

Maak gebruik van Champix

Heb je echt al van alles geprobeerd om te stoppen maar heeft niets gewerkt? Probeer dan eens naar de huisarts of onlinedoktersdienst. Leg je probleem op tafel en bespreek de mogelijkheden.

In Nederland is de werkzame stof Varenicline verkrijgbaar dat helpt om te stoppen met roken. Varenicline is verwerkt in Champix en verkrijgbaar op doktersrecept. Champix zorgt er voor dat je minder zin krijgt in een sigaret. Veder werkt het verlichtend ten aanzien van de bijwerkingen die kunnen optreden als je gaat stoppen met roken.

Start met e-smoking

De lichamelijke rookverslaving is veel makkelijker te verslaan dan de geestelijke verslaving. Het roken is een gewoonte geworden. In de pauze even naar buiten om te roken, sigaretje als je staat te wachten op de trein, sigaretje in de auto of op de fiets en ga zo maar door.

Het is vooral die geestelijke verslaving dat ervoor zorgt dat het mensen niet lukt om te stoppen. De e-sigaret kan daarom een goede oplossing zijn, een gedegen alternatief voor roken. In plaats van een echte sigaret rook je een e-sigaret.

Verder kan de e-sigaret ook gebruikt worden om de ontwenningsverschijnselen te verminderen. Je kunt de hoeveelheid nicotine op deze manier langzaam afbouwen tot je afgekickt bent.

Analyseer je huidige rookgedrag

Weten is meten, dit geldt zeker ook als je wilt stoppen met een verslaving. Dan is het belangrijk om je eigen gedrag goed te kennen. Neem even de tijd om je gedrag te analyseren.

Beschrijf op welke momenten de drang naar een sigaret het hoogst is. Bekijk ook wanneer je onachtzaam een sigaret opsteekt en let op bijzonderheden en valkuilen. Door je gedrag goed te analyseren kun je potentiele valkuilen ontdekken als gaat stoppen.

Probeer voor elke valkuil die je ontdekt hebt een alternatief voor de sigaret te bedenken. Denk erover na op welke manier jij jezelf kunt afleiden zodat je die sigaret niet meer nodig hebt.


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.