Blijf in beweging met een elektrische fiets!


Donderdag, 14 November 2019


Nu hoor ik je denken: een elektrische fiets, is dat nou zo super gezond? Dan kun je toch beter op een gewone fiets stappen? Bij een normale fiets is de inspanning die je doet gemiddeld genomen natuurlijk groter, maar er zijn een paar gevallen wanneer de elektrische fiets toch een heel gezonde optie is. Wij laten hier zien dat de elektrische fiets zeker een heel gezonde keuze kan zijn: met een e-bike blijf je namelijk in beweging.

Als ‘normaal’ fietsen te moeilijk is geworden

Nu ben je misschien jong, fit en gezond, maar het kan natuurlijk best dat er een tijd komt dat bewegen je wat minder makkelijk af gaat. Als je niet meer de conditie of kracht hebt om prettig normaal te kunnen fietsen, dan is de e-bike een goede oplossing. Met een elektrische fiets wordt namelijk voorkomen dat mensen helemaal niet meer op de fiets stappen. In dat geval is een elektrische fiets natuurlijk heel gezond: het zorgt ervoor dat mensen in beweging blijven die anders niet meer zouden fietsen. Wordt balans ook een probleem? Dan zijn er ook praktische elektrische fietsen met drie wielen, die voor de balans zorgen.

Wanneer je de auto laat staan door de e-bike

Er is nog steeds veel woon-werkverkeer met de auto. Voor sommige afstanden is de auto of trein natuurlijk noodzakelijk. Maar er is ook een groep mensen die de auto pakt voor een afstand die in principe met de fiets te doen is. Bijvoorbeeld een kilometer of 15: dat is een mooie fietsafstand, maar wanneer het eens flink waait, worden dit wel een pittige 15 kilometer. Een e-bike daarentegen maakt 15 kilometer met wind tegen een stuk aangenamer. Zo zul je met een elektrische fiets eerder geneigd zijn om de auto te laten staan. Kortom, omdat je wel aan je beweging komt met een e-bike, is dit de gezonde optie als je het afzet tegen de auto.

Met een e-bike maak je vaker langere afstanden

Wanneer je een e-bike hebt staan ben je daarnaast ook nog eens geneigd om wat vaker lange afstanden te fietsen. Je maakt met gemak een dagtocht van 50 kilometer en ook al geniet je lekker van je trapondersteuning: je beweegt wel! En dat is vooral wat geldt. De fietsbeweging houdt de gewrichten soepel, je bent lekker buiten en je maakt een mooie tocht. Allemaal pluspunten voor de gezondheid. Kortom, blijf lekker in beweging met de elektrische fiets.


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.