Zo kun je afvallen met een crosstrainer


Maandag, 12 November 2018


Afvallen op een crosstrainer is bij veel mensen populair. Dat heeft niet zomaar te maken met het idee dat ze gaan sporten, maar vooral met de manier waarop. Je kunt effectief afvallen door te sporten op een crosstrainer.

Dat heeft te maken met de manier waarop de crosstrainer in elkaar zit en hoe je daar gebruik van kunt maken. Er is sprake van een beperkte belasting van de gewrichten, terwijl je ondertussen toch je hele lichaam kunt trainen. En bovendien kun je dat doen op 70% van je maximale hartslag. Je hebt de volledige controle over de crosstrainer, vooral wanneer je die zelf koopt om het apparaat bij je thuis neer te zetten. Het is wel verstandig om crosstrainers te vergelijken voordat je er één koopt.

buikvet

Trainen zonder belasting van de gewrichten

Sporten is gezond en door te trainen zorg je voor een betere conditie. Aan de andere kant leidt bijvoorbeeld hardlopen tot een zware belasting van je gewrichten, waardoor er ook nadelen aan kunnen zitten. Met name je enkels en knieën krijgen veel te verduren, waardoor je daar op latere leeftijd sneller last van zal krijgen.

Je kunt dat voorkomen door af te vallen op een crosstrainer. Je kunt dan de verschillende spieren aanspreken, zonder dat er sprake is van een zware belasting op de verschillende gewrichten. In plaats daarvan kun je op een meer gezonde manier trainen en afvallen, waardoor je daar eenvoudig tot op latere leeftijd mee door kunt gaan.

Heel je lichaam trainen en afvallen

Het afvallen op een crosstrainer is bovendien bijzonder effectief dankzij de mogelijkheid om zoveel mogelijk spieren aan te spreken. Het lichaam bepaalt zelf waar het de vetreserves opslaat, waardoor het lastig is om specifieke delen van het lichaam te trainen en slanker te maken. In plaats daarvan is het verstandiger om er met de trainingen voor te zorgen dat je zoveel mogelijk spiergroepen aanspreekt.

Daarom is het afvallen met de crosstrainer maximaal effectief. Je zorgt er daarmee voor dat je met heel je lichaam kunt trainen, waardoor het niet nodig is om rekening te houden met de gelijkmatigheid van je trainingen. In plaats daarvan zorg je daar automatisch voor, zodat je over de hele linie een stuk strakker wordt.

Trainen op 70% van je maximale hartslag

Tenslotte heb je met het trainen op de crosstrainer de maximale controle over bijvoorbeeld je hartslag. Houd die in de gaten en zorg ervoor dat je traint op maximaal 70% van het maximum. Het lichaam heeft dan de kans om de energie uit vetcellen te halen, in plaats van uit de snelle suikers in de vorm van koolhydraten.

Het grote voordeel daarvan is dat je effectief kunt afvallen, omdat het lichaam het vet aanspreekt en dit zal verbranden om tot de gewenste hoeveelheden energie te komen. Op die manier kun je afvallen met een crosstrainer, omdat je lichaam de juiste energiebronnen aanspreekt. Het trainen en afvallen op de crosstrainer is wat dat betreft een uitstekende keuze, waarmee je voorkomt dat het de koolhydraten en snelle suikers zijn die zorgen voor de benodigde energie.


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.