Zweetvoeten


Vrijdag, 20 Oktober 2017


Last hebben van zweetvoeten is vervelend voor uzelf en voor uw omgeving. De sociale impact die het hebben van flinke zweetvoeten heeft kan groot zijn. Mensen kunnen zich schamen voor de onaangename geur of zelfs locaties mijden waar zij hun schoenen moeten uittrekken. En vergis u niet, in Nederland lopen bijna 10 miljoen mensen rond die er regelmatig last van hebben. Er zijn eenvoudige oplossingen die merkbaar effect hebben op de mate waarin voeten stinken. Deze oplossingen kan men eerst zelf uitproberen voordat er naar professionele behandeling wordt gezocht.

gezondheid is belangrijk

De bacteriën verspreiden de onaangename geur, niet het zweet

De term zweetvoeten wordt in het dagelijks leven gebruikt voor voeten die onaangenaam ruiken. Het is niet zozeer het zweet dat het probleem is, maar het zijn de bacteriën die zich prettig voelen in dat zweet. Bacteriën houden nu eenmaal van warme en vochtige omgevingen. Ze voelen zich daar prettig, kunnen daar gedijen en zich in een rap tempo vermenigvuldigen. Schoenen zijn voor bacteriën dus een ideale plek om zich te voeden met dode huidcellen en om zich voort te planten. Deze bacteriën leven, voeden zich en sterven op de zweetvoeten en in de sokken en schoenen. En het zijn de dode bacteriën en de afscheiding die de levende bacteriën produceren die zorgen voor een onaangename geur.

Een eenvoudige oplossing voor lichte zweetvoeten

Zodoende kan vlot geconcludeerd worden dat voeten die minder zweten en weinig tot geen dode bacteriën bevatten minder zullen ruiken. Het dagelijks wassen van de voeten en het verschonen van de sokken is een eenvoudige manier om de voornaamste geurverschijnselen te verminderen. Wil je zelf nog andere dingen proberen tegen zweetvoeten, bekijk dan eens dit artikel “zweetvoeten aanpakken”. Zorg voor goede schoenen. Een iets duurdere schoen die vaak van betere kwaliteit is ademt meer en zorgt ervoor dat voeten langer droog blijven. Voeten zweten minder in goede schoenen en daardoor vermenigvuldigen bacteriën zich minder snel.

Andere oorzaken kunnen het probleem zijn van zweetvoeten

Sommige mensen zweten nu eenmaal meer dan andere mensen. Bij deze mensen kunnen voeten ook bij lichte inspanning al gaan zweten. De vermenigvuldiging van bacteriën op de voeten is dan dus ook hoger. Maar ook problemen met de schildklier of overgewicht kunnen ervoor zorgen dat er meer zweet en sneller stinkende zweetvoeten ontstaan. In zo’n geval is het raadzaam om een huisarts te bezoeken en te bespreken welke professionele behandeling er mogelijk is. De huisarts is in eerste instantie de aangewezen persoon om een primaire diagnose te stellen, of om de patiënt naar de juiste specialist door te verwijzen. Schaamte is hier niet op zijn plaats. Er zijn heel veel mensen die last hebben van probleemmatige zweetvoeten. Een behandeltraject gericht op dit specifieke probleem kan ervoor zorgen dat men weer vrolijk de schoenen uittrekt op plaatsen waar dit voorheen niet zo snel gedaan zou worden.


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.