Wat kun je doen tegen snurken?


Donderdag, 14 December 2017


Snurken lijkt in eerste instantie iets dat heel onschuldig is. Er wordt vaak wat lacherig over gedaan maar toch zijn er in Nederland veel mensen die er last van hebben. Naast gezondheidsklachten kan snurken ook zorgen voor sociale problemen. In dit artikel twee tips waarmee je het snurken kunt tegengaan.

buikvet

Waarom snurken mensen?

Om het snurk probleem aan te pakken is het belangrijk eerst wat meer over de oorzaak te weten. Als we gaan slapen dan verslappen onze spieren. Ook de mond en keelspieren worden slapper. Hierdoor wordt de ruimte om te ademen kleiner en kan het voorkomen dat er gesnurkt gaat worden. Dit snurkgeluid komt door trillingen in de keel omdat er beperkt ruimte is om in te ademen.

Overgewicht is een van de belangrijkste oorzaken van snurken

Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op snurken dan mensen met een gezond gewicht. Door het overgewicht kan het voorkomen dat de keel al wat verder wordt vernauwd. Dit betekent dat er al standaard minder ruimte is om te ademen.

Ga je slapen dan ontstaat er nog minder ruimte en kan het voorkomen dat je begint te snurken. Overgewicht kan zelfs leiden tot slaapapneu. In deze situatie is de ruimte om te ademen dusdanig verkleind dat het ademen zelfs een paar seconden stopt.

Heb jij last van snurken en heb je overgewicht dan is een eerste logische stap om daar wat aan te doen. Wil je afvallen dan begint dit vaak met aanpassingen in je voedingspatroon. Voeding is in belangrijke mate bepalend voor jouw gewicht. Uiteraard zijn er (medische) uitzonderingen maar eet je gezond dan is het risico op overgewicht erg klein.

Meestal beginnen met die willen afvallen aan een dieet. Een van de meest bekend diëten is het eiwitdieet. Een dieet dat vooral bestaat uit eiwitrijke voeding en weinig koolhydraten. Vooral de suikers en zetmeel koolhydraten worden erg gematigd. De suikers en zetmeel koolhydraten worden namelijk gezien als grote boosdoeners voor het huidige klimaat van overgewicht.

Vaak willen mensen ook snel in plaats van langzaam afvallen. Een veel gehoord misverstand is dat snel afvallen niet gezond zou zijn. Het blijkt echter dat een snel afvallen dieet gezonder is dan langzaam afvallen.

Een snurkbeugel gebruiken

Een oplossing voor het snurkprobleem kan ook zijn het gebruik van een snurkbeugel. Deze beugels zorgen er voor dat er meer ruimte ontstaat in de mond en keel om te ademen. Dit voorkomt het snurkgeluid en zorgt er voor dat je veel beter gaat slapen.

Een van de meest populaire snurkbeugels zijn de SFA sleeppro snurkbeugels. Veel mensen hebben al baat gehad bij het kopen van een sfa snurkbeugel. Het is een goedkope oplossing voor een veelal hardnekkig probleem. Ook partners van snurkers zijn vaak enorm opgelucht als het snurken voorbij is.

Grote voordeel van dergelijke snurkbeugel is dat deze helemaal zelf in te stellen is. Zo heb je altijd de beschikking over de meest ideale pasvorm. Uiteraard is een snurkbeugel even wennen. Ben je er echter aan gewend dan voelt het voor de meeste snurkers als een enorme opluchting.


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.