De maaltijdbox als leidraad voor een fit & gezond leven.


Vrijdag, 20 Oktober 2017


Ze zagen, kwamen en overwonnen! De maaltijdbox is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Deze fantastische manier van koken en eten, heeft vele huishoudens in Nederland bereikt en daarmee al velen een gezondere manier van leven geboden.

Wat maakt een maaltijdbox zo gezond?

In feite is de maaltijdbox een doos of zak, met een aantal recepten en de daarbij horende boodschappen. Dit zou je natuurlijk ook zelf kunnen doen, zoals veel mensen elke dag nog doen. Alleen dan geniet je niet van de vele voordelen die een foodbox heeft.

Het begint natuurlijk met het gemak, waardoor je zelf minder vaak boodschappen gaat doen. Hierdoor heb je een hoop tijd over voor andere zaken, die je belangrijk vindt. De gezonde en fit factor zit hem vooral in de maaltijden in combinatie met de ingrediënten.

zalm toast

Voedingsconsulenten, diëtisten en chef-koks.

Wat veel mensen niet beseffen is dat er achter het samenstellen van een maaltijdbox een heel team van vakmensen schuilgaat. Het begint met de voedingsdeskundigen die samen met een kok de gerechten bedenken. Vervolgens worden voor deze wekelijks opnieuw bedacht menu’s de beste ingrediënten bij boeren uit de buurt besteld. EN samengesteld tot een perfecte box met zeer gevarieerde maar toch lekkere en leuke uitdagende recepten, die een leek binnen 30 à 45 minuten kan bereiden volgens de makkelijk te volgen recepten handleiding.

Wat je ook niet moet vergeten is dat deze vakmensen hebben geleerd voor wat ze doen, en bijvoorbeeld net als met de schijf van vijf van het voedingscentrum zorgen voor de juiste hoeveelheden bouwstoffen en ingrediënten. Zoals groente, vlees, vis, zuivel, brood en ga zo maar door.

Gezond eten zit hem namelijk niet alleen in wat je eet, maar ook hoeveel je eet en hoe gevarieerd je eet. Elke dag een salade is namelijk ook niet goed voor je en pleeg je in feite roofbouw op je lichaam mee.

Fit en gezond.

Het feit dat je met een maaltijdbox gezonder leeft en daardoor ook fitter wordt zit hem dus in de algehele beleving. Zeker wanneer je deze boxen wekelijks besteld en zelf consequent bent met het vermijden van ongezonde snacks en tussendoortjes.

Het is een leidraad voor iedereen die gezonder wilt leven. Het probleem met veel mensen is dat ze a niet weten waar ze moeten beginnen en b, dat ze vaak verkeerd beginnen. Meestal grijpen mensen eerst een aantal keer naar een van de vele afvallen en dieet methodes. De meeste van deze methodes doen meer kwaad dan goed en werkt dit meestal averechts.

De afvallen industrie heeft het met de jaren er zo bij ons ingeprent dat er overal wel een oplossing voor is. Dat er altijd wel een middel is waar je snel en makkelijk kunt afvallen.

Helaas blijkt uit de ervaring dat dit meestal niet het geval is. Laten we eerlijk zijn, aankomen gaat heel langzaam en op het moment dat je er achter bent dat je te dik, te zwaar en te veel overgewicht hebt. Dan ben je meestal al een paar jaar verder. Dus waarom zou je geloven dat je dit in enkele weken kunt veranderen?

Eet gezond en beweeg.

De basis voor een gezond leven, ligt ten alle tijden bij je voeding en je beweging. Zelfs wanneer je een dieet of andere vorm van afvallen zou volgen dan komt het uiteindelijk neer op wat je eet. Want wat ga je eten nadat je bent afgevallen en je dieet stopt?

Precies. Je wilt niet aankomen en zult er dus een gezond eetpatroon op na moeten houden. Dus waarom niet al meteen beginnen met een gezonder eetpatroon, je je dit compleet eigen maken zodat het heel normaal voor je wordt en na een bepaalde periode niet anders meer weet?

Ook met een voedingsschema kun je bepaalde doelen halen. Je zou een tijdje koolhydraatarm of eiwitrijk kunnen gaan eten om af te vallen. Beweeg hierbij wat meer. En je bent al goed op weg.

Sporten, met eten bezig zijn daar hebben we toch helemaal geen tijd voor? Het is je eigen insteek, hoe jij de dingen in het leven benaderd. Een positieve gedachte zou zijn: Daar maken we gewoon tijd voor. Een negatieve gedachten zou zijn: Daar heb ik geen tijd voor!

Net als een beter milieu, begint ook een gezonder leven bij jezelf. Start daarom met het eten uit een maaltijdbox, neem daarvoor bijvoorbeeld de beste maaltijdbox van Nederland. En nee niet HelloFresh, maar juist die van Marley Spoon. Waarom dit de beste box is lees je hier. En ervaar hoe leuk en makkelijk gezond eten is. Laat dit een leidraad voor je zijn. Bewaar de lekkerste recepten, kijk naar de samenstelling, laat je inspireren en probeer te zien wat het nou is dat het zo gezond maakt.

Zet deze trend door door er een lifestyle van te maken, en naast het gezond eten ook wat vaker voor de sportschool te kiezen, of schaf een paar hardloopschoenen aan en ga voor een perfect BMI.


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.