Zo kun je afvallen met een hometrainer


Vrijdag, 20 Oktober 2017


Je kunt effectief afvallen op een hometrainer, mits je daar op de juiste manier gebruik van maakt. Hoe je dat aanpakt? Er gelden drie belangrijke tips. Het is allereerst van belang om de juiste hartslag te bereiken, om de oefeningen die je doet vervolgens langere tijd vol te houden. Ten derde is het om af te vallen op een hometrainer van belang om regelmatig te trainen, bijvoorbeeld aan de hand van een duidelijk trainingsschema.

buikvet

Juiste hartslag om af te vallen

Je kunt afvallen op een hometrainer door in ieder geval je hartslag juist te kiezen. Je kunt op de maximale inspanning sporten, maar het risico bestaat dat je hartslag dan veel te hoog op zal lopen. Het lichaam heeft verschillende bronnen voor energie tot z’n beschikking. Het aanwezige vet vormt een relatief langzame bron van energie, de koolhydraten die er aanwezig zijn kunnen veel sneller gebruikt worden.

Indien je sport met een te hoge hartslag is de kans groot dat je lichaam de koolhydraten zal kiezen, omdat die veel sneller beschikbaar zijn dan het vet. Dat betekent dat je tijdens het sporten op de hometrainer niet of nauwelijks zal afvallen. Je verbrandt de koolhydraten uit je voeding, terwijl het vet gewoon op z’n plaats blijft zitten.

Wil je effectief afvallen op een hometrainer? Zorg er dan dus voor dat je hartslag zich rond de 70% van het maximum bevindt. Dat is een hartslag waarbij je lichaam gebruik zal maken van het beschikbare vet, dat iets langer duurt om daar energie uit te halen.

Je kunt hiervoor makkelijk een sporthorloge gebruiken. Een sporthorloge houd tijdens het sporten continu de hartslag bij. Heb je nog geen sporthorloge? Dan kun je hier een aantal sporthorloges vergelijken.

Oefeningen langere tijd volhouden

Ten tweede is het op een hometrainer van belang om de oefeningen die je doet langere tijd vol te houden. Je zorgt er daarmee voor dat je hartslag automatisch wat lager uit zal komen, omdat je lichaam er als het ware even aan kan wennen. Het grote voordeel daarvan is dat je automatisch meer vet dan koolhydraten zal gaan verbranden.

Probeer de oefeningen die je doet minstens een aantal minuten tot een kwartier vol te houden. Het afvallen op een hometrainer zit wat dat betreft heel anders in elkaar dan de manier waarop je aan krachttraining zou kunnen doen. Er is sprake van andere spiergroepen, bijvoorbeeld in de benen. Deze spieren dien je langere tijd te belasten, om ervoor te zorgen dat ze het vet gaan aanspreken voor de energie die erin zit. Op die manier kun je afvallen op de hometrainer, omdat je de energie uit het vet gaat verbranden.

Regelmatig trainen op de hometrainer

Tenslotte kun je afvallen op een hometrainer door in ieder geval regelmatig te trainen, bij voorkeur aan de hand van een schema. Het is lastig om met jezelf af te spreken dat je elke paar dagen zal trainen, als je daar geen duidelijk schema voor opstelt.

Tip: wil je het jezelf gemakkelijker maken de discipline op te brengen om te trainen op de hometrainer? Spreek dan af dat je samen met iemand anders zal gaan afvallen. Je zal die afspraak minder snel laten varen dan een afspraak die je alleen met jezelf maakt.


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.