Ontspannen nestschommels


Donderdag, 2 April 2020


In de hedendaagse maatschappij staat één ding centraal. Drukte. Heel veel drukte. Mensen hebben tegenwoordig een drukke baan, een sociaal leven met veel vrienden die onderhouden moeten worden, familie, sport etc. Het is vaak onmogelijk om alles te combineren in één week en vaak moet je dus keuzes maken. Mensen die dit niet doen krijgen vroeg of laat te maken met een burn-out. Het is daarom belangrijk om veel rustmomentjes in te plannen in je dagelijkse routine. Zit je de hele dag achter een bureau op je werk? Plan dan even een rustmomentje in als je bijvoorbeeld naar de wc gaat. Even geen telefoon, rustig ademhalen en aandacht voor hoe je je voelt! Loop je heel de dag op de werkvloer? Plan dan juist een momentje in dat je rustig gaat zitten en even een kopje koffie of thee drinkt zonder met iets anders bezig te zijn.

Bedrijven zien steeds meer dat werknemers thuis komen te zitten door een burn-out. Om dit te voorkomen kan je bijvoorbeeld bedrijven als Dit is Flink inschakelen, een bedrijf dat kijkt naar jouw organisatie en hoe je ervoor zorgt dat er minder verzuim of verloop plaatsvindt. Ligt het aan de sfeer op de kantoorvloer? Is er teveel druk? Of ligt het aan de privésituatie van je personeel?

planten op kantoor

Ontspanning

Wat de oorzaak ook is, ontspanning op de werkvloer is altijd gewenst. Zo weten we dat een groene werkplaats bijvoorbeeld erg helpt bij ontspanning op de werkvloer. Wie wordt er niet blij van een plantje toch? Maar wat ook steeds meer voorkomt op de werkvloer is het gebruik van schommels. Flexplekken in een schommel, of gewoon een ontspanningshoekje met een nestschommel waar je lekker even kind kan zijn.


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.