Sporten en sport kijken: waar val je het meest van af?


Donderdag, 14 December 2017


Er bestaan behoorlijk veel fabeltjes over het afvallen en sporten. Hoe kun je gemakkelijk afvallen? Is dat door naar sport te kijken of door juist zelf overmatig te gaan sporten? We hebben het voor je uitgezocht en hier in dit artikel lees je het antwoord!

buikvet

Hoeveel calorieën verbrand je met sporten?

Hieronder zie je een tabel van enkele sporten en de hoeveelheid calorieën je kunt verbranden met een uurtje sporten:

  • Aquarobics: 372 calorieën per uur
  • Voetbal: 412 calorieën per uur
  • Hockey: 370 calorieën per uur
  • Wielrennen: 442 calorieën per uur
  • Running: 372 calorieën per uur

Je ziet dus dat je met wielrennen het meeste calorieën kunt verbranden. Het is daarom ook dat je dat het beste kunt gaan doen. Dit komt doordat je hiermee al je spieren moet gebruiken. Zo ben je met je benen in de weer, maar ben je ook veel bezig met bilspieren, armen en bovenlichaam. Daarnaast heeft u een behoorlijke weerstand van de wind en moet u soms bergop fietsen. Dit zorgt ervoor dat u extra energie moet geven om vooruit te komen, wat dus betekent dat u meer calorieën aan het verbranden bent.

Hoeveel calorieën verbrand je met sport kijken?

Sport kijken verbrand je natuurlijk niet zo veel calorieën mee. Maarja, je hoeft ook niet veel te doen dan alleen maar in de stoel te zitten. Kijk je met veel energie naar sport, bijvoorbeeld naar een spannende voetbalwedstrijd, dan verbrand je natuurlijk wel meer calorieën. Echter, moet je er dan wel voor zorgen dat je geen chips of bier voor je hebt staan, want dat komen de calorieën er weer aan.

Als je dan toch liever wilt sport kijken, dan kun je beter dit via de laptop doen. Die kan je overal neerzetten en kan je daarnaast ook nog andere dingen doen. Als je sport online wilt kijken, dan moet je even naar livestreamsports.nlom dit te bekijken.


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.