Fit worden zonder sportschool, kan dat?


Dinsdag, 23 April 2019


Een strak lichaam, wie droomt er niet van? Wij in elk geval wel. Maar het vele sporten, gezond eten en laten staan van lekkernijen is voor velen vaak lastiger dan gedacht. En dan hebben we het nog niet gehad over het verplichte bezoekje aan de sportschool. Maar is dat laatste echt nodig om je doel te behalen? Of kun je tegenwoordig ook thuis een goede workout uitvoeren? Wij zoeken het uit in dit artikel.

buikvet

Yoga

Een almaar populairder worden de vorm van thuis sporten, is yoga. Yoga is een sport die zowel ontspannend, als inspannend werkt. De bekendste vormen zijn Hatha yoga, Yin yoga en Power yoga. Je hoeft enkel een yoga mat aan te schaffen en je bent klaar om te vlammen! Op YouTube vind je veel filmpjes waarin je op elk niveau yoga kunt beoefenen, lekker voor de televisie. Inspiratie nodig? ‘Yoga With Adriene’ is een leuke manier om thuis te beginnen met yoga. Zoek het eens op via YouTube!

Bodyhoop

Een andere leuke en effectieve manier om thuis te sporten is middels de Bodyhoop. Met deze fitness hoelahoep zorg je voor een sterke core in slechts 10 minuten per dag. Wanneer je begint met de Bodyhoop, ontvang je ook meteen gratis basic workout video’s, zodat je meteen kunt beginnen. Naast een sterke buik, train je hiermee ook je rug, billen en benen. Ideaal voor de fitgirl met weinig tijd! Ben ej al bekend met de Bodyhoop? Doe dan eens mee aan de challenge, waarbij je 30 dagen begeleid aan je doel werkt! Deze begint op 12 mei 2019 weer.

Hardlopen

Niks lekkerder dan na je werk of studie even een half uur stoom af te blazen in de buitenlucht. Trek je hardloopschoenen aan, doe je oortjes in met een uptempo muziekje en je verbrandt al gauw weer 200 á 300 kcal! Ben je nog niet bekend met hardlopen? In dat geval kun je eens proberen of Evy je kan helpen. Middels haar podcasts leer je verantwoord 5 kilometer hard te lopen.

Thuis sporten

Thuis sporten is tegenwoordig steeds makkelijker. Je vindt op platformen zoals Fitgirl vele blogs en artikelen waarin tot in details wordt uitgelegd hoe je thuis fit kunt blijven. Vergeet niet dat fit blijven voor 80% in de keuken gebeurt. Heb je hulp nodig bij verantwoord afvallen? Lees dan onze andere artikelen.


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.