3 redenen om te sporten met een sporthorloge


Vrijdag, 20 Oktober 2017


Binnenkort starten met sporten? Gezond het nieuwe jaar in? Het zijn uitstekende voornemens, waar we ons helaas lang niet altijd aan houden. Je kunt het jezelf een stuk gemakkelijker door een sporthorloge te kopen. Van de aanschaf op zich zal je niet meteen afvallen, maar het horloge kan je wel helpen om vervolgens meer in beweging te gaan komen. Maar hoe kan een sporthorloge je bij deze dingen helpen? We zetten 3 redenen om te sporten met een sporthorloge voor je op een rij.

buikvet

De juiste hartslag tijdens het sporten

Dankzij het sporthorloge heb je de mogelijkheid om je hartslag in de gaten te houden. Dat is interessant in rust en wanneer je in beweging komt, vooral omdat je daarmee kunt zorgen voor de ideale hartslag om af te vallen.

Het is een misverstand dat je zo hard mogelijk moet sporten om te kunnen afvallen. Ons lichaam heeft verschillende energiebronnen ter beschikking. Het gaat onder andere om vet en koolhydraten. Zodra we intensief sporten, bijvoorbeeld door te gaan sprinten, spreekt ons lichaam de meest snelle energiebron aan. Dat zijn de koolhydraten. Pas er dus mee op om te intensief te gaan sporten. Zodra je hartslag oploopt tot 80% of meer van je hoogste hartslag (220 - je leeftijd) zal je niet of nauwelijks vet verbranden.

Wil je sporten met een sporthorloge en er daarmee voor zorgen dat je kunt afvallen? Zorg er dan voor dat je hartslag niet hoger uitkomt dan 60 - 70% van je maximale hartslag. Je lichaam heeft dan voldoende rust om de energie uit vet te halen.

Iedere dag een nieuw doel stellen

Het sporthorloge bevat over het algemeen programma’s die je helpen om nieuwe doelen te stellen. Het grote voordeel daarvan is dat je de mogelijkheid hebt om jezelf iedere keer een beetje te verbeteren. Wil je uiteindelijk een (halve) marathon gaan lopen en ondertussen bijhouden hoe ver je bent? Vooral de sporthorloges met GPS zijn dan goed geschikt, omdat deze modellen de route kunnen aangeven en kunnen aanduiden of je al in de buurt komt bij de doelstelling die je voor ogen hebt.

Sporthorloge zorgt voor motivatie

Tenslotte kan een sporthorloge op een heel effectieve wijze zorgen voor motivatie. Speel je er bijvoorbeeld je favoriete muziek op af of deel je de afstanden die je loopt met je vrienden via de sociale media? Er is een legio aan apps en software die je helpen om je motivatie hoog te houden. Je krijgt er enorm veel voldoening van om nog een stuk te gaan hardlopen of het sporthorloge op een andere manier te gebruiken.

Het zijn 3 redenen om te sporten met een sporthorloge, uiteraard zijn er nog veel meer redenen dan deze om te sporten met een sporthorloge. Maar dit zijn wel de drie beste!. Je zorgt er met het sporthorloge voor dat je op een actieve wijze aan de slag kunt, om af te vallen of wellicht je conditie te verbeteren.


Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.