Voeding is belangrijker dan sport.

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijker dat je je voedingspatroon aanpast, dan dat je gaat sporten. Met een combinatie van beide, boek je het snelste resultaat. Maar wees niet bang, als je niet kunt of wilt sporten is het veel belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt namelijk wel afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar nauwelijks afvallen door niet op je voeding te letten en wel te sporten. Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat het veranderen van je eetpatroon belangrijker is. Daarnaast kun je nog kijken of je kunt gaan sporten of dagelijks wat extra beweging te krijgen door te fietsen in plaats van de auto te nemen of na het eten lekker te wandelen bijvoorbeeld.

Vermijd crashdiëten

Een crash dieet is een dieet waarbij je erg weinig calorieën binnenkrijgt, hierdoor krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam. Volg alleen een crahs dieet als je slechts een paar kilo wilt kwijt raken in een korte periode, maar houdt er altijd rekening mee dat het er net zo snel weer aankomt, het is dus slechts een tijdelijke oplossing. Na het crash dieet zul je namelijk al snel weer aankomen, dit is het bekende jojo-effect. Daarnaast verlies je ook veel vocht en spieren, terwijl je juist vet wilt verliezen. Een crashdieet volgen is dus geen gezonde en verstandige keuze.

Drink een glas water voor iedere maaltijd

Mensen halen wel eens honger en dorst gevoelens door elkaar. Wanneer je merkt dat je honger hebt, kun je het beste eerst een glas water drinken, soms stilt dit de honger omdat je eigenlijk behoefte had aan drinken. Wanneer je toch nog honger hebt heeft het ook nog een ander voordeel. Je maag zit namelijk al een stuk voller, dus als je daarna nog gaat eten, heb je sneller een vol gevoel en zal je dus minder eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Win-win situatie, want het is natuurlijk erg gezond voor je lijf om voldoende water binnen te krijgen, zeker als je wilt afvallen!

Een goede voorbereiding.

Zorg voor een goede voorbereiding, weeg jezelf iedere keer op dezelfde weegschaal op dezelfde dag en tijdstip en schrijf het resultaat op. Bereken je BMI en schrijf dit ook ieder weegmoment op. Meet ook je heup-, buik-, bovenbeen- en armomtrek en noteer dit iedere keer als je een weegmoment hebt. Op deze manier kun je goed bijhouden of je afvalt en progressie maakt. Het is belangrijk dat je niet alleen maar op de weegschaal staan. Wanneer je ook sport, kan het zo zijn dat je denkt dat je niet afvalt. Het tegendeel is waar, je vetpercentage daalt vaak, maar je spiermassa gaat omhoog. Spieren wegen meer dan vet, dus dan lijk je zwaarder terwijl je vetpercentage juist naar beneden is gegaan.

Houd bij wat je eet

Veel mensen snappen niet dat ze aankomen en hebben het idee dat ze gezond eten of in ieder geval niet te veel. Het kan daarom erg verhelderend werken als je een eetdagboek bijhoudt. Wanneer je iedere dag bijhoudt wat je eet en drinkt, krijg je inzicht in wat je nu dagelijks allemaal eet en drinkt. Hierdoor kan je kritisch kijken naar je eigen eetgedrag en kun je achterhalen of je inderdaad gezond eet of dat er nog wat verbeter punten zijn. Daarnaast kan het ook extra motiverend werken, wanneer je al een paar weken gezond eet en dit terug ziet, ga je minder snel de fout in dan wanneer je niet precies weet wat je allemaal gegeten hebt. Het is wel belangrijk dat je eerlijk opschrijft wat je allemaal hebt gegeten en gedronken en niet ongeveer, op die manier krijg je namelijk geen eerlijk beeld. Begin het eetdagboek in de periode dat je nog niet zo veel op je voeding let en ga hier mee door tot dat je je streefgewicht bereikt hebt. Je zult zien dat het heel verhelderend werkt en je alleen maar extra gemotiveerd raakt!

Maak boodschappenlijstjes en plan wanneer je wat eet

Het lijkt misschien een simpele tip, maar voor veel mensen is dit de sleutel tot succes. Om te beginnen ga nooit met honger naar de winkel, de kans dat je daar verleid wordt door aanbiedingen en ongezonde producten en snacks is dan heel groot. Maak bijvoorbeeld op zaterdag een weekplanning wat je de komende week allemaal gaat eten, denk aan ontbijt, lunch en avondeten, maar vergeet ook geen snacks en tussendoortjes. Wanneer je weet wat je eet en dat ook in huis hebt, wordt de kans kleiner dat je terugvalt in oude gewoontes. Kijk goed wat je nodig hebt voor iedere maaltijd, check wat je nog in je voorraadkast hebt staan en noteer op een lijstje wat je dan nog moet halen voor de komende week. Als je genoeg tijd hebt kun je ook de supermarkt folders nalopen, om te kijken wat ze in de aanbieding hebben en of je er wat van kan gebruiken. Aan de hand van dit lijstje ga je boodschappen doen en ga geen dingen kopen die niet op je lijstje staan. Wat je niet koopt kun je natuurlijk ook niet eten, zorg dus dat je zo weinig mogelijk ongezonde dingen in huis hebt. Zo wordt jouw kans op succes groter, een goede voorbereiding is het halve werk!